Pagina's

dinsdag 2 april 2013

Afspraken

Iets met jezelf afspreken en het na komen is na mijn mening een van de moeilijkste dingen die er is. Zoals je maakt een planning voor je toets week en je houdt je er helemaal niet aan. Dat gebeurt mij helaas veelte vaak. Ook had ik met mezelf afgesproken om elke dag te gaan hardlopen. Ik heb het misschien een weekje volgehouden en toen was ik het wel weer zat. En eigenlijk is dat best wel vreemd. Want je spreekt niet zomaar iets met jezelf af. Er zit een doel achter je vindt het belangrijk anders spreek je het niet met jezelf af. En eigenlijk moet ik mezelf er gewoon echt aan houden.
Laten we het eerst hebben over schoolafspraken. Wat is het mij vaak gebeurt dat ik een hele goede planning heb gemaakt en dat ik me er achteraf niet aangehouden heb. Als ik mijn agenda open en ik zie 100 toetsen kan ik al helemaal in de stress schieten. Dan pak ik pen en papier en ga ik een goede planning maken. Een planning die haalbaar is. Ik denk dat voor velen van jullie dit wel erg herkenbaar is. En achteraf heb je er zo'n spijt van dat je er niet aangehouden hebt want dan moet alles op het laatste moment doen. Dit is maar een klein voorbeeld.

Nog een herkenbaar voorbeeld is gezond eten. Jullie willen niet weten hoe vaak ik tegen mezelf heb gezegd Sanne vanaf maandag gaan we clean eten. Gezond is ook lekker en goed. Het is belangrijk en dat weet je zelf ook wel. En toch is het ongezonde zo verleidelijk. Dat heerlijke koekje wat je in de kast ziet liggen. En precies hetzelfde met drinken. We gaan een heel poos alleen maar water drinken. En dan kom ik van school en ben ik alles weer vergeten.

Dit geldt helaas ook voor sporten. Jongens jongens ik ben echt heel lui. Ik vind hardlopen heerlijk en als ik eenmaal bezig ben vergeet ik alles. Dan denk ik de hele weg nergens aan. Heerlijk even mijn hele hoofd leeg. Maar om er naar toe te gaan poehh dat houdt me zo erg tegen.

Nu heb ik iets afgesproken met mezelf en ik ga me er echt aanhouden. Ik ga de maand april clean eten. Daarmee bedoel ik: ontbijten (daar had ik nog wel eens moeite mee). Bij mijn ontbijt een kopje koffie en thee. Rond 11 uur wat drinken met een stuk fruit of gezond koekje. Om half 1 2 broodjes met een flesje water of vitaminewater. En dan als ik uit school ben een kopje thee met cracker. En dan rond half 8 lekker avond eten en de rest van de avond thee of koffie drinken. Zo ongeveer zie ik clean eten voor me. Dus mijn eerste afspraak is clean eten. Afspraak 2 is bewegen. Ik weet hoe fijn ik het vind om te gaan hardlopen. Heerlijk mijn verstand op 0 en rennen. Dit ga ik vaker doen. Het is niet alleen lekker maar het is ook gezond. Ik ga geen dagen met mezelf afspreken want dan voel ik me echt heel erg verplicht. Ik laat ook iedere week even weten hoe het gaat met mijn voornemens.

Ik doe dit niet om heel veel af te vallen of iets. Ik doe dit om net iets beter in mijn vel te komen. En niet alleen om wat af te vallen ook om goed gezond bezig te zijn. Dus ik ben benieuwd hoe goed ik me hier aan ga houden. Maar ik ga mijn best doen. En ik weet zeker dat het goed gaat komen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten